GP TURKIJE 2021


Header desktop

 

De spanning is te snijden in de race om het wereldkampioenschap. Hamilton won de bloedstollende GP Rusland na onverwachtse regenval, maar Max Verstappen wist met een knappe 2e plaats de schade te beperken. Hier lees je alles over de GP van Turkije en wat we er van kunnen en mogen verwachten. Ook pakt BetCity.nl uit met een lekkere odd boost. Lees snel verder.

 

LEWIS HAMILTON AAN KOP

 

Door zijn 100e overwinning afgelopen race, heeft Hamilton de leiding in het wereldkampioenschap weer overgenomen van Max. Lang leek het alsof Hamilton het niet voor elkaar kreeg om Norris voorbij te komen in de race, maar toen er onverwachts veel water uit de lucht kwam koos de Mercedes-coureur ervoor om over te gaan op de intermediates. Dit bleek een goede keuze, aangezien Norris de race probeerde uit te rijden op zijn droogweerbanden. In eerste instantie leek de regen minimaal te blijven, maar even later werd er ‘heavy rain’ gemeld door Max. Dit was funeste voor Norris die geen controle meer kon houden over zijn auto. Een gat van 25 seconden werd binnen no time dichtgereden door Lewis Hamilton, waarna hij ook de koppositie overnam. Drie rondes later haalde Lewis zijn 100e GP-overwinning binnen.

 

MAX BEPERKT DE SCHADE

 

Door een motorwissel en een grid-straf begon Max op de laatste startpositie aan de GP van Rusland. Ondanks de strategie van Mercedes om Max op te laten houden door Bottas, is Max zeer te spreken over zijn P2-finish. Lang leek het alsof Max het moest doen met een 7e plaats, maar de regenval kwam als een zege voor Max. De strategische keuze werd gemaakt om over te gaan op intermediates en dit was een uitstekende keuze. Waar de ene na de andere coureur vóór Max de controle over de auto verloor in de bochten, wist Max door zijn intermediates de grip op de baan te houden. Drie rondes voor het einde wist Max de top 3 binnen te rijden en even later pakte hij ook de 2e plek over van Sainz, die meerdere malen de controle van de auto verloor. Al met al een uitstekende race van Max, waarin hij de schade heeft beperkt tot 2 punten in het wereldkampioenschap.


Bron: AD.nl


 

OP NAAR TURKIJE

 

Instanbul Park is sinds het ontstaan in 2005 erkend als een van de meest succesvolle van ontwikkelaar Hermann Tilke. De baan is omringt met natuur en door zijn hoogteverschillen is de baan een van de favoriete banen van de coureurs. Er zijn drie lange rechte stukken, er is geen gebrek aan snelle bochten, er zijn veel richtingsveranderingen (bovendien op een helling, waardoor de coureurs weer gas moeten geven met het stuur nog geschoten) en in het laatste stuk zijn er twee langzame chicanes. Dit alles vereist goed uitgebalanceerde machines, die aan de voorkant snel reageren in bochten, maar met een goede tractie aan de achterkant. Samenvattend kunnen we zeggen dat de Turkse baan een baan is met een groot aanbod van uitdagingen.


 

 

HAMILTON OP P20?

 

Het allergrootste vraagteken is of Mercedes de 4e motor in Hamilton zijn auto gaat monteren. Als dit het geval is, moet Lewis op de laatste plaatsen aan zijn race beginnen. Dit klinkt voor iedereen die Red Bull en Max fan is als muziek in de oren. Als Max in dit geval een goede kwalificatie rijdt, kan hij met een enorme voorsprong beginnen aan de GP van Turkije. Voor Max dus belangrijk om een goede kwalificatie te rijden, om zichzelf een goed zetje richting de winst te geven. Kan Max de koppositie in het klassement weer overnemen?